Yellowstone!

5 april 2015 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Zondag 5 april

Vanmorgen vroeg ontbeten, we gaan Yellowstone in en hebben de tijd wel nodig. Vgls navi duurt het ongeveer 3 uur voordat we in Cooke City zijn en willen ook nog stops maken onderweg.

Als we van Columbus naar Livingston rijden, begint het te miezeren onderweg wat langzaam overgaat in een sneeuwbui. We stoppen bij een tankstation, gooien de tank vol en drinken nog even wat. Het weer lijkt niet goed, maar we gaan verder, wie weet is het verderop beter.

Op de weg van Livingston naar Yellowstone hebben we geen geluk, het sneeuwt en we blijven donkere wolken voor ons zien. Robbin is niet van zijn stuk te brengen en loodst onze camper veilig over de weg. Gelukkig wordt het langzaamaan beter en aangekomen bij de ingang is het droog en af en toe breekt zelfs de zon door. Vgls de parkranger zijn de wegen zeer goed te berijden.

De eerste stop in het park is bij Mammoth Hot Springs, dit zijn heetwaterbronnen en het is een prachtig gezicht die heetwaterstroom in de sneeuw. Want sneeuw zien we hier nog geregeld liggen. We vervolgen onze route en komen geregeld kudde bizons tegen die zonder schroom de weg oversteken. Yeah, dit wilden we zien, met ons fototoestel in de aanslag rijden we verder en zien steeds meer bizons en herten langs de kant van de weg. Dat wordt ook nog oppassen dus rustig en beheerst leid Robbin onze camper het park door. Langzamerhand zien we steeds meer wit aan de kant van de weg liggen en we belanden in een compleet winterlandschap met sneeuw en ijspegels. Mooi om te zien, toch besluiten we om te keren en de route weer terug te rijden, hebben de tijd ook wel nodig. Onze eindbestemming is een KOA camping in Bozeman en vgls navi duurt dat zeker nog 3,5 uur.

We rijden dezelfde weg terug, besluiten nog een uitkijkpunt te pakken en spreken daar een echtpaar aan die met een grote verrekijker op de uitkijk staan. We vragen of ze misschien naar beren kijken, maar blijkt niet zo te zijn. Ze zijn op de uitkijk naar eenden, die schijnen hier zeldzaam te zijn. Ze zijn allebei werkzaam als biologen en dit was hun vrije dag. Nou voor eenden hoeven wij hier niet te zijn, die hebben we in ons parkje in Hardenberg genoeg. We laten hen wat foto’s zien van de zwanen bij ons aan de Klokkenbuil en ze zijn onder de indruk hiervan. Ze weten ons te vertellen dat er wel een beer gespot was een dezer dagen die gelokt was door een dode antilope.

Op de weg van Yellowstone naar Livingstone krijgen we weer hetzelfde weer als op de heenweg, donker en lichtjes sneeuwend. Alsof er niets veranderd was. Onderweg naar Bozeman op de I 90 begint het steeds harder te sneeuwen en de weg is ook niet helemaal schoon. Voorzichtig rijden we verder, zoveel sneeuw hebben we in Holland nog niet gehad. Dichtbij Bozeman wordt het gelukkig beter en opgelucht komen we aan op de camping. Het was een bijzondere dag met veel indrukken.

We checken nog even de app en FB, zien allerlei paaseieren voorbij vliegen en zonnig weer. Toch wel vreemd om dit jaar daar geen deel van uit te maken.