Columbia State Historic Park

19 april 2015 - Columbia, California, Verenigde Staten

Zondag 19 april

Vanmorgen vroeg wakker. Nog appcontact met thuis. Viev is bij oma en stuurt wat foto’s, fijn om te horen dat het goed gaat.

Taxi Shannon komt om 10.00 uur langs en we vertrekken naar Sonora, naar wat blijkt de County Cowboy Church te zijn. Shannon stelt ons voor aan een aantal mensen en we nemen plaats in de kerk. Er heerst een vrolijke sfeer en via de beamer kan er meegezongen worden met liedjes in country style. Via de beamer verschijnt er daarna ook een filmpje met tips voor een goed huwelijk. Daarna verschijnt de dominee, gewoon in jeans en wit overhemd, en doet een voorwoord. Er wordt veel gezongen met begeleiding van een band en wordt gebeden voor gemeenteleden die het moeilijk hebben in een open sfeer. Op een gegeven moment wordt er gevraagd of er visitors zijn, waarop Shannon naar ons wijst. Tsja, we komen er niet onderuit, we krijgen een microfoon in de handen gedrukt en gehoorzaam als we zijn stellen we ons in ons beste Engels voor. Ons Engels blijkt zo goed te zijn, dat we er applaus voor krijgen..

Aan het einde van de dienst bedankt de dominee en vraagt of de gemeente de visitors een hand wil geven om hen te bedanken. We worden door verscheidene mensen aangesproken waaronder ook onze achterbuurman van de kerkbank. Hij blijkt een grote ranch te hebben met koeien, paarden en koetsen. Hij laat zijn visitekaartje zien en we worden uitgenodigd om zijn ranch een keer te komen bekijken. Dat is niet tegen dovemansoren gezegd. We zullen contact houden. Buiten maken we nog een praatje met de dominee en nog wat andere mensen en daarna vertrekken we weer terug richting camping en Robbin. Die is bezig geweest met huiswerk voor school, chapeau!

Vanmiddag gaan we naar het Columbia State Historic Park, een historisch dorpje uit de 19de eeuw, de tijd van de goudkoorts en koetsen. Onderweg gaan we nog op jacht naar geocaches. Eentje hebben we gevonden op de begraafplaats van Columbia, de overige vier zijn helaas virtuele caches. Hier hebben we niet zoveel energie voor, dus op naar het historische plaatsje. Daar is het gezellig, er zijn allerlei activiteiten zoals goldpanning ( water zeven in een pan, hopen dat er goud achterblijft), wijn- en bierproeverijen. Allerlei kroegjes zijn geopend en we gaan even ergens een biertje drinken. Behalve Robbin, die heeft zijn id niet mee en er wordt geen bier aan hem geserveerd. We gaan een gesprek aan met wat bargenoten en we feliciteren een jarige job van 64 die al behoorlijk in het glaasje had gekeken. Een mooie rondborstige dame geeft Kasper uitvoerig nog wat tips voor onze reis en schrijft deze voor ons op. Altijd handig!

Shannon wil ons die avond nog wat foto’s laten zien van Alaska, waar ze een hele tijd heeft gewerkt en gewoond. We besluiten naar haar te gaan zodat we zelf de regie over de tijd hebben. Na anderhalf uur gaan we weer terug naar de camper, drinken nog wat met z’n drieën en maken een voorlopige planning voor morgen. We gaan de ranch bekijken, maar blijven niet nog een nacht op deze camping.