Kasper blogt: de evolutie van het kamperen

30 maart 2014 - Kingsland, Georgia, Verenigde Staten

Vroeger was kamperen iets primitiefs. Met een tentje en weinig attributen een paar weken op een basic manier genieten van de rust. Tegenwoordig is kamperen een hightech aangelegenheid geworden. Graag wil ik een beeld schetsen van het “moderne” kamperen.

We komen met een splinternieuwe 12 cilinder camper, compleet met cruise control, de RV-camping oprijden. We parkeren op een betonnen plaat en sluiten vervolgens de nodige voorzieningen aan. Electra, water en afvoer van toilet, douche en keukenwater en de kabel van de TV. In de camper zit van allerlei hightech apparatuur.

• Zelf hebben we twee mobile telefoons, via WIFI voorzien van internet. Daarnaast beschikken we nog over twee laptops en een tablet. Ook handig voor de navigatie.
  • De audioapparatuur bestaat uit een radio met USB aansluiting, een flatscherm-TV die via een schotel en via de kabel werkt, en een Dvd-speler.
  • Het klimaat is geregeld via verwarmde hete lucht via een thermostaat. Mocht het te warm worden dan is er ook een Airconditioning.
  • Het vastleggen van foto’s kan via de Canoncamera of via de mobiele telefoons. Elke dag kunnen we die op de externe harde schijf zetten.
  • Via App., facebook en een blog is er contact met het thuisfront, familie en vrienden.
  • Aan de veiligheid is ook gedacht, een rookmelder, een koolmomxide-meter en een brandblusser aan boord.
  • Om buiten te kunnen zitten is er een elektrische buitenlamp en een elektrisch uitklapbaar scherm.
  • In totaal een 10-tal verlichtingspunten in de camper, elk voorzien van een schakelaar en ook een 10-tal stopcontacten.
  • Stomend water in de keuken, op toilet en in de douchecabine. Indien vroegtijdig aangezet is er zelfs warm water.
  • In de keuken zit een gasfornuis met een gasoven. Voorzien van afzuiging en verlichting. Bovendien is  een magnetron aanwezig.
  • Een redelijk formaat koelkast en zelf diepvries is aanwezig.
  • Om te zien hoe het staat met de voorraden van water, gas en opslag van vuil water is er een  digitaal control panel.

Je mag eerst wel een cursus volgen om te kunnen kamperen. Vroeger was kamperen “het hele jaar krom liggen om 14 dagen krom te liggen”. Dat is nu niet meer zo, de luxe druipt er vanaf. Haast een beetje decadent…..maar goed, gewoon maar genieten.

1. Henriette Lamberink:
    31 maart 2014
    Ja wat een luxe,wat moesten wij eerder ons behelpen,luchtbedden zelf opblazen,wc rol onder de arm eind lopen,ha ha nostalgie
  2. Jan:
    31 maart 2014
    We zouden nog jaloers worden!
    Mooie luxe tent!