Down town Salt lake City

8 april 2015 - Salt Lake City, Utah, Verenigde Staten

Woensdag 8 april

Vandaag wordt een sightseeing day. Vannacht een paar keer wakker geweest ivm harde wind cq storm dus laat op. Nog even app- en skype contact met het thuisfront en daarna op naar de shuttlevan die ons naar het Temple Square brengt vanwaar we de stad kunnen verkennen. Het busje zit al vol en wordt gerund door een ouder stel die ons van allerlei tips geeft. We worden afgezet bij Temple Square, een gebied met allerlei historische gebouwen, waaronder een tempel en een tabernakel. Deze werden gebouwd en momenteel beheerd door de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, bij ons beter bekend als de Mormonen.

We gaan een tempel binnen en worden begroet door verschillende vrijwilligers die aanhanger zijn van deze kerk, veelal door uitwisseling buitenland hier gestationeerd zijn. We maken een babbeltje met een Zweedse en een Duitse missionaris die hier gedurende een jaar verblijven. We besluiten nog even een orgelconcert bij te wonen in de tabernakel en gaan dan naar het City Creek Center, een groot winkelcentrum. Prachtig ingericht met allerlei luxe winkels zoals Porsche, Rolex en Hugo Boss. Toch wel fijn om hier een H&M te zien, en aangezien we nog wat nodig waren hier toch nog wat kunnen scoren.

In het Foodplaza hebben we lekker chinees gegeten en toen op naar the Utah State Capitol, het overheidsgebouw van de staat Utah. Het is open voor publiek en het is een prachtig gebouw met veel marmer en veel muur- en plafondbeschilderingen. De beheerder weet ons te vertellen dat om 16.00 de gouverneur komt om een aantal wetten te tekenen. We hoopten deze man nog te spotten, maar helaas niet gelukt. We lopen weer terug naar het Temple Square, waar kennelijk alle medewerkers cq aanhangers van de Mormoonse kerk vrij zijn; overal komen we vooral mannen tegen in zwart pak. Als we bij de plek komen van de shuttlevan, zien we ook dat het een busje is van The Temple, bij navraag is onze shuttlebus ook een initiatief van de Mormoonse kerk. Wel bijzonder om te horen. Ze rijden de hele dag rond om mensen van de camping en van het vliegveld naar de Temple Square te brengen en te halen.

Om 17.00 uur zijn we terug en chillen nog wat in de camper. Het is slecht weer, het regent dus buiten weinig te beleven. Op het nieuws zien we dat er in het binnenland van de VS tornado’s zijn en er in Indianapolis hagelstenen ter grootte van een grapefruit zijn gevallen… daar waren we vorig jaar rondom deze tijd..

Morgen wordt het beter, 15 graden en dan gaan we naar Olympic City en Park City met de RV. Misschien nog even bij het Salt Lake kijken. Blijven nog wel een nacht op deze camping staan en besluiten morgen welke route we daarna nemen.