Beeldig park

1 april 2015 - Rapid City, South Dakota, Verenigde Staten

Woensdag 1 april

Vanmorgen besloten hier nog een nacht te blijven. Kunnen we mooi rustig aandoen en Mount Rushmore en Crazy Horse te bezoeken. Beide zijn monumenten uitgehouwen uit het gebergte alhier.

Allereerst staat Mount Rushmore op het programma. We rijden een hele andere omgeving in, veel bergen en veel groen. Na een kwartier komen we op het parkeerterrein aan. Er staan redelijk veel auto’s geparkeerd te bedenken dat het eigenlijk laagseizoen is. Kun je nagaan wat dat betekent in het hoogseizoen..

We lopen de entree in en lopen tegen een prachtig uitzicht aan: de uitgehouwen gezichten van de presidenten Thomas Jefferson, George Washington, Theodore Roosevelt en Abraham Lincoln. Het symboliseert de eerste 150 jaar van de geschiedenis van de Verenigde Staten. Indrukwekkend om te zien.

Daarna vertrekken we naar Crazy Horse,  een monument dat op dit moment wordt uitgehouwen in het graniet van de Black Hills, ter ere van de 19e eeuwse Lakotaleider Crazy Horse. Wanneer het af is, zal het Crazy Horse uitbeelden, rijdend op een galopperend paard. Het beeld zal 195 meter lang en 172 meter hoog worden. De bouw wordt gefinancierd met giften. Hieraan hebben we dus ook een beetje aan bijgedragen. In het visitorcentre bekijken we een film over het ontstaan van het Crazy Horse Memorial. Indrukwekkend om te zien hoe één persoon jarenlang in zijn eentje bezig is geweest om het gezicht van Crazy Horse uit te houwen.

Hierna rijden we door Custer Park, een nationaal park met veel wilde dieren. Onderweg komen we een camper tegen met een paar Australische dames tegen op een parkeerplaats. Die wisten ons te vertellen dat er veel buffalo’s (bizons) in het park zijn. Dat was niet tegen dovemansoren gezegd: die willen we zien! Dus rijden we heel Custer Park rond en inderdaad spotten we bizons en herten. Er schijnen ook coyotes en ezels rond te lopen, maar die hebben we niet ontdekt. Het is een prachtige route met mooie uitzichtpunten over heuvels en bossen.

Om 16.00 uur zijn we terug op onze plek. Helaas te laat om contact met het thuisfront te hebben, het is dan 8 uur later, 24.00 uur dus. Morgenochtend vroeg herkansing…

Plannen voor morgen zijn richting Casper, naar het zuidwesten. Kunnen we ons daar bezinnen over Yellowstone Park. Het schijnt dat er veel wegen nog gesloten zijn daar in deze tijd en pas half april/mei weer open gaan.