Het zit erop!

6 april 2014 - Jersey City, New Jersey, Verenigde Staten

Zaterdag 5 april

Vannacht een koude nacht en kacheltje deed het niet. Balen, wat zou er aan de hand zijn? Propaan op? Als we water willen koken voor koffie komen er achter, ja dus! Nog geen volleerde campeerders dus..Op jacht naar propaan, blijkt 3 mijl verderop verkrijgbaar te zijn. Snel halen, want er moet koffie komen. Dus hup nog in mijn pyama (valt hier toch niet op) op naar het tankstation wat een langere rit blijkt te zijn dan gedacht. Door allerlei verkeersdruktes, smalle wegen en wegwerkzaamheden wordt het een hachelijke rit terug naar de camping. Maar we kunnen uiteindelijk ongeschonden aan de koffie!

Vandaag wordt een Manhattandag. We hebben gisteren al een aantal to see dingen gehad, dus we gaan nu eerst naar het midden van Manhattan. Het is fris, maar gelukkig wel zonnig . We nemen de PATH naar 33thStreet en gaan van daaruit op zoek. Kasper heeft al uitgevonden dat de straten van oost naar west genummerd zijn vanaf 1th street en dat de straten van noord naar zuid avenues zijn. Ook in metrotaal ga je uptown(noorden) of downtown ( zuiden). We zijn dus nu op 33th Street en lopen langzaam aan naar 42thStreet naar Times Square. Het is gezellig druk en we zien gelijk al het Empire State Building verrijzen, ook de H&M en de Burberry hebben hun logo op enorme hoge wolkenkrabbels staan. Op Times Square zien we enorme billboards a Las Vegas en ook de yellow cabs rijden af en aan, cool!Ik maak veel foto’s van wat Julian als poster op zijn kamer heeft, echt gaaf!

Onderweg kopen we tickets voor de avondvoorstelling van Mamma Mia en daarna lopen we Central Park in. Vele straatartiesten ook daar en veel joggende en fietsende mensen. We hebben nog tijd over totdat de musical begint en besluiten de metro te nemen naar de Brooklyn Bridge. Op de brug is het een drukte met fietsers en toeristen die de brug over lopen. Aansluitend gaan we weer tussen slapende, boekenlezende reizigers terug naar Times Square voor de musical. Was nog wel even dwalen op het Grand Central Metrostation, wat een groot metrostation!  Maar uitgang uiteindelijk gevonden en op naar Mamma Mia. Dat was echt genieten! Geweldig mooi en mooie herkenbare liedjes die we uit volle borst meezingen!Bijzonder was dat de acteurs staan aan de uitgang te collecteren voor het goede doel. Om half elf ’s avonds lopen we weer terug naar 33th Street om de PATH te nemen naar Jersey City en daarna naar de camping. Het is nog steeds druk op straat en in de metro, om 23.00 komen we weer aan in Jersey City en om 23.30 zitten we weer in ons campertje, nagenietend van de dag. Veel gezien, gehoord en gedaan!

Zondag 6 april

Vandaag gaan we eens met de veerpont naar Manhattan ipv met de metro. Het is onze laatste dag hier en prachtig weer, volop zon en een helblauwe hemel. De skyline is prachtig om te zien, zowel van Manhattan als van New Jersey en wordt vele malen door ons gefotografeerd, fascinerend! De terminal van de veerboot ligt bij een prachtige promenade en het is druk. Gezinnen die rondwandelen, toeristen en heeeel veel joggers. Zo kan ik me een marathon van NY ook wel voorstellen,  42 km lang in allerlei straten en parken hardlopen. Gelegenheid genoeg hier. We nemen de boot om Statue Island te bezoeken waar het Vrijheidsbeeld op staat. Daar aangekomen blijkt dat het voorbehouden is aan Green Holders Cards om het beeld op te kunnen, dus we beperken ons tot het rondwandelen op het eilandje. Het plan was om Ellis Island ook te bezoeken maar de veerboot meerde daar niet aan (wij zullen wel weer een aansluiting gemist hebben) en ging rechtstreeks weer naar Manhattan. Geen probleem, qua tijd kwam het ook beter uit. Omdat we nog op stap moesten voor kadootjes weer terug naar Times Square met de metro. We lopen dezelfde route als gisteravond en raken al aardig bekend hier, en komen zelfs het Grand Central Station foutloos uit. Om 18.00 goed geslaagd liepen we weer naar 33th Street om de PATH te nemen en tussen een aantal dommelende, slapende mensen weer terug te gaan naar Jersey City, naar de camping. Nog even wat voorraad eten en drinken wegwerken, tv kijken en dan is het morgen alweer tijd om te gaan.

Maandag 7 april

Het zit erop! Vandaag camper wegbrengen en vanmiddag vliegen we weer Home Sweet Home. Na het poetsen, opruimen en koffers inpakken zijn we klaar voor vertrek. Het wallmartBBQ’tje reist nog weer met onze Britse buren terug naar Atlanta en Florida, die heeft het goed voor elkaar. Op naar El Monte in New Jersey. Osmand navi geeft een route aan langs de hachelijke wegen van gistermorgen, gaan we dus niet weer doen. We ontslaan haar en gaan verder met Google navi die ons prachtig langs de New Jersey Turnpike naar El Monte leidt. Het is een oud kantoor in een achteraf rommelig gebied met allerlei trucks, maar het alleraardigste personeel helpt ons snel en de manager, een vrolijke negerin, brengt ons in de shuttlebus naar het vliegveld dichtbij. Onderweg hebben we hele gesprekken wat het een leuke, interessante rit maakt. Het was leuk om met haar kennis te maken.

Op het vliegveld begint om 17.00 uur het boarden en om 18.00 vliegen we weer terug naar huis. We hebben wind mee en de vlucht duurt daarmee drie kwartier korter (geen grap). Om 8 april om 7.00 landen we op Schiphol en zien we Robbin die ons ophaalt om naar huis te gaan, het is goed om hem weer te zien! Om 9.30 eindelijk thuis, de kids hebben slingers opgehangen en Goldie was helemaal blij, wat heerlijk om weer thuis te zijn! Blijkt dat de kids het toch wel saai vonden zonder ons.Op onze slaapkamer aangekomen lijkt het wel of we een een hotelkamer komen:  heerlijk schoon bed versierd met bloemetjes, chocolaatjes en dropjes en een kaartje erbij, thx lieve Viev! Helpt idd tegen de jetlag!

Al met al drie heerlijke weken gehad in de USA, verschillende staten met hun eigen kenmerken,  de Amerikanen allemaal erg aardig, hulpvaardig en beleefd! Zeker voor een ieder aan te bevelen! Ik hoop hier zeker nog eens terug te komen, Kasper wil dan in ieder geval naar Yellowstone om in ieder geval beren en andere wilde dieren te zien.

1. Kasper:
    9 april 2014
    Erna je bent nog steeds een en al een groot verrassingspakket.
    De manier waarop je met jouw reisblog een verslag doet van onze vakantie is daar een voorbeeld van.
    Ondanks dat ik erbij aanwezig was, ben ik ook een fervent bloglezer.
    Ik weet met welke passie, inzet en werklust jij dagelijks verslag hebt gedaan. Grote klasse en bedankt voor het leesplezier.
  2. Maggy:
    9 april 2014
    Heb genoten van je verhalen en de tijd in Amerika. Fijn om weer terug te zijn bij Kids en Dog..groetjes Maggy