New York, New York

4 april 2014 - Jersey City, New Jersey, Verenigde Staten

Vandaag maken we onze laatste grote reis met de camper. Omdat we ws de drukte in gaan hebben we onze verwarde Osmand Navi even verruilt voor de Google Navi. We komen al snel op de I95 die op een gegeven moment overgaat in de New Jersey Turnpike (tolweg). Het is een drukke verbinding met grote banen waarna er zelfs een aantal banen ontstaan aan de re-kant speciaal voor trucks. We besluiten in deze baan te gaan rijden. De trucks gaan ons links en rechts voorbij terwijl we ons toch netjes aan de max snelheid houden.

Bij exit 14 moeten we eraf, dat heeft onze buurvrouw vertelt en dat zegt Google- navi ook. Alleen verschijnen er een viertal afslagen exit 14 nl, 14, 14A,14B en 14C. Tsja, navi zegt rechts aanhouden, dat is 14, dus doen we dat ook. Oeps, hadden we toch niet moeten hebben. Geen nood, de dame van het tolpoortje helpt ons keurig de juiste weg weer op en om 14.00 kunnen we inchecken op de camping. We hebben het gered! De camping is niet meer dan een veredelde met grint bedekte parkeerplaats. Het is daarbij ook grijs, grauw en nevelig. Maar New York in de achtertuin maakt alles goed. Erop uitgaan dus! We checken in en krijgen alle informatie die we nodig hebben om New York City te bezoeken. Het blijkt dat we  vanaf onze camping het Vrijheidsbeeld al kunnen zien, gaaf! We besluiten gelijk maar even het metrostation op te gaan zoeken en op ontdekkingstocht te gaan.  We zijn analfabeten op terrein van openbaar vervoer en twijfelen wat te doen, een smartcard voor onbeperkt reizen (zodat we ook onbeperkt missers kunnen maken) of een metrochipcard opladen. Een alleraardigste man helpt ons en adviseert ons een metrokaart op te laden, de smartcard is niet geldig voor alle metro’s. We volgen zijn advies op en reizen per metro af naar Manhattan, het gedeelte van New York where all happens.Het gaat voorspoedig en binnen 10 minuten zijn we onder de Hudson River door aangeland bij het WTC, bijzonder! We lopen langs het WTC, maar Ground Zero is afgeschermd door hekken, je kunt er niet naartoe. We lopen verder het Financial Distict in naar Wall Street en zien bizar genoeg over een begraafplaats heen een gebouw van American Stock Exchange. De beursgang heeft ook hier dus ettele slachtoffers gekost. We lopen nog een stukje zuidwaarts naar de kust om het Vrijheidsbeeld te bekijken en komen daar bij BatteryPark, waar de haven is van de veerboten er naartoe. Het beeld staat verder van Manhattan af dan we gedacht hadden. In de stad lopend heb je geen idee dat de gebouwen zo hoog zijn, maar dat zijn ze wel! Jammer genoeg is het guur en koud en na een paar uurtjes gaan we terug met de metro naar de camping. In de metro is het vol en opvallend veel mensen slapen, of lezen een boek/ereader, weinig social talk. Om 18.00 zijn weer we terug op de camping, vermoeid van de reis en vol nieuwe indrukken die we in Manhattan opgedaan hebben.